Barion Pixel
Ez itt a lifelong learning

Sosem tudhatsz eleget!

Blog

A tervezők 7 fő bűne

2012. november 08. | Tóth Zsuzsanna

# # # # # #

Tökéletes honlap nincs.
Kész honlap nincs.
Ezt a két sort, mint zsolozsmát mormolgasd magadban. Egyrészt megnyugtat, mert a saját munkád mindig tökéletlennek fog tűnni, ha nagyon elégedett vagy, akkor
már elszálltál – és ahogy a szomszéd kertje is zöldebb, más weboldalakról fogod azt
gondolni, hogy húú, az aztán! pedig nem.


Milyen hibákat követhetsz el a tervezés során?

1. Egységben gondolkodás hiánya

Azaz, ha csak a designra összpontosítassz, és nem veszed figyelembe igazából miért is készül. Nincsenek meghatározva a célok, azaz hogy kiket, és miért kell elérned,
megszólítanod, cselekvésre bírnod stb. Ez gyakran a megrendelői oldalról eleve
kevés információ okán alakul ki. Nem egyértelmű miért kell az üzleti célokat a
designer orrára kötni – hiszen a Te dolgod a pixelek kiszínezése.
Ilyenkor érdemes megnyugtatni a kedves ügyfelet, hogy nem a bankszámla
hozzáféréseit szeretnéd, hanem hatékony munkát végezni!
Nincs tervezés. Nem készülnek drótvázak, nincsenek letisztázva a funkciók,
csak adhoc módon elkészített megjelenés. Jó lesz az, csak legyen valami
kinézete. Ez a leggyakoribb hiba!

2. Kidolgozatlanság.

Egy honlap ritkán egy oldalas. Kezdő és haladó designerek legfőbb hibája a csinos keret megtervezése. És kész. Pedig minden részlet fontos – az oldalsávok egyes dobozaitól az űrlapokon át, a lista típusú megjelenésekig. Az apraját sokan elnagyolják, vagy meg sem tervezik. Ilyenkor alakul ki az, hogy a fejlesztő jobb híján, és saját ízlése szerint szúr be egy szabvány gombot, vagy formázatlan szöveget.

3. Másolás.

Rendszeresen fordul elő, hogy a világmegváltó ötlet egy másik weboldal teljes koppintása. Néha elég nehéz az ügyfelekkel ennek erkölcsi, és jogi problémáin felül azt megértetni, hogy azért mert az Apple weboldala az iPhone-ok, és iPadok marketing stratégiájához lett kitalálva, nem valószínű, hogy Kóbor Béla kisvállalkozó tarisznyáit forgalmazó webáruház számára jövedelmező lehetne.

Inspirációra nagyon nagy szükségünk van – de az inspirációból valami új születik
– ugyanannak az átszínezése még nem innováció. Persze lehetetlen mindennap
feltalálni a kereket – részleteket emelj át, hangulatokat, és funkciókat gyúrj át
DE NE MÁSOLJ EGY AZ EGYBEN! Egyrészt ciki, másrészt lélekölő.

Egy tipp! Másolj magadtól! Azaz egy idő után felhalmozódnak a gépeden a be
nem fejezett munkák, elkezdett tervek, el nem fogadott designok! Hasznosítsd
őket újra!

A már ismert design verseny oldalakon ilyesmi könnyen előfordul, de könnyen ki is
derül, ezért nem érdemes próbálkozni vele.
http://www.logodesignworks.com/blog/logo-design-plagiarism-on-design-contest-site

4. Mindig új.

Ez se jó? A legtöbb tervező azt hiszi (sokáig rabja voltam ennek
én is), hogy minden megbízásnál valami ütőset, valami hihetetlent, valami
fenomenálisan egyedit, ötleteset kell alkotnia. Pedig nem.

Valójában csak a munkák 20%-ban van erre egyáltalán esély. 10%-ban van rá szükség. A többi 80-90%-ban csak működő, és vizuálisan megnyerő felület tervet kell létrehozni,
amelyet bármely internetező használni tud. És persze teljesíti a kívánt célokat.
Vizuáilis orgiára többnyire a portfólió marad – az ami a szakmának, azaz a többi
designernek szól, mert ha ügyfelet akarsz, akkor szintén inkább a kevésbé
csillogó, de informatív oldallal tudsz érvényesülni.

Szintén szarvashiba – többek között használhatóság, a betöltési sebesség
figyelmen kívül hagyása.
Egy munka során az átlagosnál 10x több tartalmat kellett belezsúfolni, így
egy 12000 px hosszú főoldal jött létre, és kb. 5 MB index főoldalon betöltendő tartalommal. Ez nonszensz. Ha médiás tartalmakat, animációt tervezel, mindig figyelj arra, hogy ne okozzon fennakadásokat. Egy rejtett mumus – a füles dobozokba elrejtett
tartalmak összeadódnak.

5. Nincs fókusz.

Ha mindenről szól az adott oldal, aloldal, akkor nem szól
semmiről. Állíts fel egy listát – A – B – C – D – E
Rendeld hozzájuk a legfőbb tartalmakat, célokat, és minden mást száműzz,
vagy legalábbis előzd meg a karácsonyfa érzést. Ezt gyakran a túl sok hirdetés
is okozhatja. Egy átlagos honlapon 3 bannert lehet igazából hatékonyan,
fókuszban elhelyezni – tehát, hogy észrevegyék, kattintsák – különben csak
vizuális zaj keletkezik.

pl.

A – Szoftver információk
B – Szoftver értékesítése – ingyenes rendszer kipróbálása
C – Workshopra való feliratkozás
D – Tanulmány letöltése
E – …

6. Következetlenség.

Ha egy bizonyos elemtípust, színt már egy célra használsz, akkor azt vidd végig. Minden oldalon ugyanott legyen az a funkció, ha a főoldalon a Keresés mezőt a jobb felső részbe tervezted, akkor más oldalakon ne vidd el onnan, mert ott fogják keresni.
Ha egy kék gombot pl. valamilyen művelet visszavonásához Visszalépés, Mégse
használsz, akkor a kék gomb az egész oldalon hasonló műveletekre utal majd.
Amikor a színeket random használod, tehát ide egy kis pirosat, majd oda egy
kis zöldet, azzal megzavarhatod a látogatót (most itt miért zöld, amikor az
előbb még piros volt?)

7. Zavaros navigáció.

A menü legyen egyszerű. Ha már több soros/legördülő, esetleg másodlagos menüt kell használnod, jobb ha elgondolkozol a tartalom újrastruktúrálásán, már már nagyon nehéz kiigazodni. Mindig legyen válasz a Hol vagyok? kérdésre, amit akkor tesz fel a látogató, ha az oldalra téved, és ez ráadásul 80%-ban valamely aloldal, amelyet a kereső
dobott ki. Ha más nem, egy morzsa menü szolgáljon támpontul, és vezessen.

Alapvető kérdések tervezéskor
Mi az adott szegmensre jellemző? – piackutatás, felmérés, a versenytársak
milyen megoldásokkal drukkoltak elő a weben

Ki a célcsoport, és hogyan lehet megszólítani? Van-e erre marketing
stratégia, vagy a designban “kell kitalálni” (nem jó).

Új honlap tervezése, vagy a meglévő átalakítása, újratervezése?
Új projekt esetén csak a versenytársak hibáiból tudunk tanulni, újratervezéskor
azonban egy valódi kincsesbánya lehet a régi honlap statisztikája, elemzése az
új megtervezése során.

Mik a projekt szakmai erőforrásai?
Azaz neked kell felhúznod egy ingyenes motorra, vagy komplett fejlesztőgárda áll a rendelkezésre?

Mik a projekt anyagi erőforrásai?
Ha szoros a nadrágszíj, akkor a funkciókkal is csínján kell bánni. Persze a legtöbbször igen meghatározott pénzügyi keretek között zajlik a fejlesztés, amiből a design csak egy szelet (és nem szeretnek áldozni rá). Mégis jobb az elején kideríteni néhány tízezres költségkerettel, vagy akár milliós nagységrendekkel számolnak. A designban sokszor benne foglaltatik az átadás utáni babrálás, bannerek, hírlevél sablonok díja is.

Végszó: Ez a Kezdő tanfolyam egyik leckéjéből származik, de a fentebb leírtakat nem győzöm ismételni! :)

Iratkozz fel YouTube csatornákra!

blog

Virtuális asszisztens legyél vagy webdesigner?

Virtuális asszisztens legyél vagy webdesigner?

2024. február 01.

Mindkettő fantasztikus lehetőség arra, hogy elhagyd a hagyományos kereteket, mint szoros, rugalmatlan munkaidő, helyhez kötöttség vagy akár a bérplafon. Egy ponton találkozik is a két munkakör, ahol a grafikai munka már az asszisztenciába hajlik – designerként is végezhetsz weboldal adminisztrációt, közösségi média tartalom készítést vagy felügyeletet és virtuális asszisztensként is sokszor találkozni már-már tervezői munkába […]

Tovább a cikkre
Secured By miniOrange