Feliratok: olvasható és látható szövegezés – Webdesign Tanfolyam

Feliratok: olvasható és látható szövegezés

2019. augusztus 27. - 14:34 • írta: Vida Hajnalka

Mire figyelj, amikor egy (háttér)képre írsz. Hogyan használd jobban magát a szövegezést és képi megjelenítést együtt, mondjuk ha egy bannert, flyert készítesz, vagy akár egy poszthoz raksz össze kapcsolódó grafikát.

Megjelenítés szempontjából 2 nagy csoportot különítsünk most el: Az egyik legyen, amikor magára a képre, tehát a kép feletti rétegre kerül a felirat, a másik pedig amikor a kettő különválik egymástól. Ezek közül az előbbivel érdemes foglalkoznunk most, hiszen az utóbbi, az adott elrendezés függvényében, adja magát olvashatósági szempontból.

Népszerű és használható típusok:

Itt az elején jegyezzük azért fel, hogy jelen példáknál elsődleges, hogy a felirat olvasható maradjon, a háttérként használt kép valóban elsődlegesen csak háttérként funkcionáljon, és a kettő ne kerüljön konfliktusba egymással. Ilyen konfliktus, amikor úgy tűnhet, a szerkesztő nem tudta eldönteni, melyik a fontosabb, a kép vagy a szöveg, emiatt mindkettőt igyekszik előtérbe helyezni, de valójában egyiknél sem éri el a kívánt eredményt, a vége pedig egy bizonytalan grafika lesz.

1. Világosra sötét, sötétre világos: Ez azt jelenti, hogy kontraszt lesz a kép és a rákerülő felirat között. Sötét háttér elé egy világos árnyalatú felirat tökéletes választás – lehet az hófehér, de egy világos színes árnyalat is szóbajöhet. Ugyanitt egy sötét vagy viszonylag sötét háttér elé helyezett fekete vagy mélyebb árnyalatú színes felirat már sem stílus szempontjából, sem pedig az olvashatóság tekintetében nem lesz szerencsés választás.

2. Helyes színkombináció, mely nem rikít, nem bántja a szemet, tehát retinakompatibilis, és nem emelsz feleslegesen részleteket. Érdemes tehát olyan színeket párosítanod egymással, melyek összedolgoznak, nem küzdenek egymással, ki legyen az erősebb – nem az lesz a cél, hogy minél feltűnőbb legyen az egész grafikád, vagy túl sok mindent emelj ki. Színárnyalatokban olyat válassz, amik nem vibrálnak, nem rikítanak: pl egy neon zöld háttér elé helyezett rikító pink felirat rossz választás, és egyébként ez a helyzet a neon színekkel – tehát csak óvatosan. Alapesetben érdemes visszatérni az előző pontra, tehát a kontraszthoz, azon belül is a fehér betűkhöz, mely általában nagyon jó választás általános feliratozásra. Világosabb háttérnél már más a helyzet, ott már több lehetőséged adódik, nyúlhatsz színekhez, tehát nem kell csak feketét használnod – nem válik szükségtelenül kiemeltté egy színesebb szöveg. Az viszont mindig legyen előtted, hogy lehetőleg kevés színt használj, és legyél következetes: tehát ha a normál feliratokat mondjuk fehérrel írod, és sárgával emelsz ki, úgy ne legyen egy harmadik színed, mert úgy pont a lényeg fog elveszni. Amennyiben nem elsődleges, hogy csak bizonyos dolgokat emelj ki egy színnel, úgy lehet használni többet, de a stílus maradjon szem előtt, pl ha egy komolyabb dologról van szó, nem biztos, hogy a szivárvány színeiben pompázó feliratkavalkád jó válaztás lesz.

 

3. Kiemelés csökkentett láthatósággal: a háttérkép opacity értékének csökkentésével előtérbe kerülhet a szöveg, ezáltal kiemelkedik a háttérből. Adott esetben akár egy viszonylag sűrű és összetett kép előtt is ügyesen használható a szövegezés. A háttér valóban csak háttérként szerepel majd. Nem uralkodik, nem nyomja el a feliratokat.

4. A minőség fontos, de most az életlen a jó, azaz a blur effekt: a háttérre alkalmazott életlenítés, elmosás (blur) kezelhetőbbé teszi az egyébként zavaróan hatható, összetett, sűrű képeket. Így nyugodtan írhatsz rá, nem vesznek össze a kép és a felirat. Blurt alkalmazhatsz a teljes képre, de akár csak egy részletre, effektíve a felirat mögé.

5. A jó árnyék láthatatlan: árnyékot mindig úgy alkalmazz, hogy kiemelje a feliratodat, ne uralkodjon felette vagy kerüljön vele egy szintre. Az árnyékolás célja a szöveges elem hangsúlyozása, kiemelkedése a háttérből. Használj diszkrét árnyékolást a nagy lebegős megoldások helyett.

6. Objektumok kiemelés céljából: Akár alkalmazol blurt, akár nem, jó kiegészítője lehet egy megfelelő színű, alakú és opacity értékkel rendelkező objektum, melyet a felirat és a kép közé helyezel. Nem kitétel, hogy blur mellett kell alkalmaznod, ezt az adott, konkrét kép fogja eldöntenteni, mit kíván. Lehet ez 100% megjelenésű, de 70, 50% is, attól függően, mit bír el a kép, mire van szükség, milyen stílust szeretnél közvetíteni. Színekben is érdemes megfelelően kontrasztost választanod.

 

7. Csoportosítás hierarchia szerint: Ez a lépés arról szól, hogy kialakítasz egy hierarchiát, sorrendiséget a feliratok között. A magányos feliratok esetében ez a lépés nem létezik, hiszen 1 elem saját magával nem tudja változtatni a hierarchiáját. Több elem esetén a cím mellett általában egy bekezdés kap helyet, ekkor a címet kiemeljük, pl nagyobb méretben is alkalmazzuk. Ide választhatsz dekoratívabb betűket. Az alatta helyet foglaló bekezdéshez viszont szerencsésebb egy visszafogottabb, kevésbé cirádás fonthoz nyúlnod, mert itt elsődleges lesz az olvashatóság. Hosszabb szövegek esetén mindig foglaljon el kiemelt helyet a könnyed és gyors értelmezhetőség. Többek között ezért sem érdemes mindent csupa nagybetűkkel írni, mert hiába választasz szuper betűket, ezzel magad alatt vágnád a fát.

Ezután a bejegyzés után kedvet kaptam egy tál friss eperhez. Kövesd a példámat, és fogyassz az édes gyümölcsből, ha teheted. Istenien hozzájárul a kreativitás beindításához. ;)

Ezeket láttad már?

A szerző: Vida Hajnalka
2012-től szabadúszóként foglalkozom grafikai tervezéssel. A tanfolyamon a pixeles, vektoros leckéket oktatom - mindent, ami nem kód. Remek érzés átadni tanulóinknak a sok-sok év alatt megszerzett tapasztalatokat, és kiegészíteni a frissen szerzett tudással is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük