A Photoshop már megint lázad, és nem akarja az igazságot?
Mutatok néhány általános problémát a tanulói csoportból, amikre nem is olyan bonyolult a megoldás. Sőt, ez alapján akár olyat is megoldhatsz, ami ebben nincs benne.
Tanulóinkhoz szólok -Tehát ez csak egy gyorssegély-lista; mondjuk, ha hiper gyorsan szükséged van a válaszra, vagy szeretnéd egyedül megoldani a problémát.
1. Maszkolás:
- Maszkolásnál alapszabály, hogy a színek a fekete-fehér páros. Nem kicsit szürke, hanem 100% fehér és 100% fekete. Ha bármelyik eltér, már nem lesz tökéletes a fedés, amikor festesz.
- Maszkolás ecsettel (brush) vagy radírral (eraser) történik. Mindegy melyiket választod, ha a megfelelő színt használod. Ezeket keverheted is, azaz egyikkel törölsz, másikkal ráfestesz – így a V és E billentyűket alkalmazva, gyorsan tudsz váltani erről arra.
Ecset: fekete töröl, fehér visszahoz. Radír: fehér töröl, fekete visszahoz. - Töröltél egy részletet, de nem engedi visszahozni csak ráfest vagy épp nem történik semmi: Általában azért van, mert véletlenül a képen töröltél, tehát nem a maszkod volt aktív, amikor maszkolni próbáltál, vagy most vagy rossz helyen. Mindig ellenőrizd csak egy gyors pillantással, hogy valóban a maszkon dolgozol-e. Ez nem kerül semmibe. Fél szemed tehát mindig a maszkon.
- Elvileg mindent jól csinálsz, mégis nagyon halovány a maszkolás: Duplaklikk a maszkra, majd csekkold a density értéket, 100%-on áll-e.
2. Minden szürkére vált:
- Véletlenül elállítottad a színcsatornákat. Channels panelen keresendő a megoldás: az a tuti, ha minden szem nyitva van, tehát minden réteg láthatóra van állítva.
- Színmód Grayscale lett – Image/Mode menüben tudod megváltoztatni
- A réteg blending módját változtattad meg – csak állítsd vissza Normalra
- A réteg láthatóságát változtattad meg – csak állítsd vissza 100%-ra. Ha ráállsz a rétegre és megnyomsz egy számot, elkezdi átírni a láthatóság % értéket.
3. Nem átlátszó háttér Artboardon, pedig elvileg annak kellene lennie, hiszen pont az előbb tüntetted el:
Artboard használatakor alapjáraton fehér hátteret mutat transparent elemek esetében is. Ezt a Properties panelen tudod megváltoztatni. Természetesen ehhez a Layers panelen az artboard felirat legyen aktívan kiválasztva.
4. Ecsetet készítenél, de nem aktív a lehetőség a menüben:
Valószínűleg túl nagy méretű kép. Méretezd át, majd mehet a buli.
5. Valami hibaüzit ír ki (általánosan):
Érdemes átfutnod mit üzen neked az alkalmazás. Még akkor is vegyél rá egy pillantást, ha nem tudsz annyira jól angolul, hiszen sokszor 1-1 kulcsszót akár felfedezhetsz benne, amiből már tudsz következtetni a problémára.
6. Kijelölnél, de a hibaüzi valami 50%-ról makog:
Valószínűleg túl nagy Feathert állítottál be ilyen kis kijelölt területhez. Kisebb Feather értékkel próbáld.
7. Szépen körbepötyögöd amit kivágnál, utána meg az egész kijelölés összeugrik:
Túl nagy a Feather érték, állítsd kisebbre kijelölés előtt. Kijelölés közben és a menetelő hangyákat látva már nem tudod variálni, ezt előtte kell beállítanod.
8. Szerkesztenél, de valami Smart Object problémája van, és erről hibaüzit is kapsz:
Az adott rétegen a képed/logód stb. ún. Smart Object, ami direkt nem szerkeszthető, csak bizonyos effekteket tudsz rá alkalmazni. Tehát vagy raszterizálnod kell (jobbklikk a rétegre) vagy kattints bele kétszer abba a kis ikonba a Réteg előnézeti képén, ezután új fülön megnyitja a képet, majd dolgozhatsz rajta büntetlenül – ha kész vagy, csak mentsd rá, és zárd be.
9. Minden betű széle fűrészes, mintha megtépték volna:
Type tool eszköz legyen aktív, majd a szükséges feliratokat kiválasztva, fent az opcióknál fogod látni a szövegezés tulajdonságait. A betűméret lenyíló menü mellett jobbra találod a szélek elsimítására vonatkozó szintén lenyíló menüt, ahol végigzongorázva tudod csekkolni a különböző lehetőségeket. Itt a None, ami miatt fűrészes a betűk széle, és a Strongot ajánlom – az már egy használható verzió.
10. Kiegészítések:
- Hosszadalmasabb, bonyolultabb munkák után érdemes újraindítani az alkalmazást, mert ő is el tud fáradni, ekkor pedig akadozik, ellenkezik, tök mást csinál mint eddig. Néha ennyi is elég bizonyos problémák megoldásához.
- Amikor png formátumban mentesz mondjuk egy logót, amit webre szánsz, vagy bárhova máshova, ahol a logó pontos méretezése fontos lesz, akkor vágd meg a png-t, tehát ne legyen felesleges rész körülötte. Nem kell margó neki, nem kell semmi, csak pontosan megvágva minden oldalon. Ez vonatkozik képekre is, nem csak logókra.
- A munkádat .psd formátumban mentsd el. Ez a Photoshop saját, szerkeszthető fájlformátuma. Ha ebben mented el azt, amin épp dolgozol, később ugyanolyan formában tudsz majd hozzáférni, mint legutóbb. Kezdőként elkövetheted azt a hibát (sőt még később is), hogy csak képként mented el a munkádat, és amikor újra szeretnél kicsit belebirizgálni a rétegekbe, szomorúan morzsolsz el egy könnycseppet, mert a Layers panelen egyetlen réteget találsz, egy lezárt background nevezetűt. Ezt elkerülendő, mindig mentsd a munkádat .psd formátumban is, ezzel megőrizve a rétegeket, így bármikor tudsz vele továbbdolgozni.
- Folyamatos mentés, főleg nagyobb műveletek elvégzése után/közben. Belefeledkezve a munkába, hajlamos lehetsz elfelejteni, mennyire fontos folyamatosan elmenteni az állományt, amivel dolgozol, mert ellenkező esetben akár több órányi munkád veszhet oda. Erre jó kiegészítő megoldás egyébként a Edit/Preferences/File Handling utat követve elénk táruló kis panelen beállítható automatikus időközönkénti mentés, amit a Photoshop végez el helyetted, így ha véletlenül összeomlana a rendszer vagy a program, esetleg egy áramszünet miatt félbe kellene hagyni a munkát, az alkalmazást újra megnyitva visszakaphatod az előzőleg félbehagyott munkádat. Természetesen ezen a ponton érdemes menteni, most már nyugiban. Egy idő után pedig be fog rögzülni a ctrl+s kombináció automatikus használata.
- Rétegkezelés. Abban az időszakban, amikor a programmal ismerkedsz, mondjuk még csak 1-3 réteggel dolgozol. Ám ahogy egyre több tudást szívsz magadba, és növekszik a rétegszám (akár gyakorlatozás során), úgy tudsz egyre inkább bele is zavarodni. Nagy segítség lehet, ha már a legelején ráveszed magad arra, hogy elnevezd a különböző rétegeidet, csoportjaidat. Így tud majd rögzülni, később pedig már automatikussá válik, és észre sem veszed, hogy már írod is át a nevüket létrehozás után. Egyébként ez azért (is) nagyon hasznos, mert 1. fél év múlva is első ránézésre fogod tudni, mit hol találsz a panelen, 2. amikor nem te használod az adott psd fájlt, úgy a másik sem tölt akár 1 órát azzal, hogy kisilabizálja, mit merre keressen a panelen. Nincs is rosszabb annál, mint amikor valaki más munkájába kell belenyúlnod és egy katyvaszt találsz a Layers panelen, a hasznos munka helyett pedig a rétegeket kezded rendezgetni. Légy következetes és legyen szép a rétegrendszered!
- Aprólékos munkafolyamatoknál vannak olyan könnyítő lehetőségek, amik bár csekélységek, sokat javíthatnak a végeredményen és az oda vezető úton. Ilyen tipikus példa a kijelölés (pen tool vagy egyéb eszközzel), amikor is érdemes bőven 100% fölé menni ráközelítésben (ctrl + vagy távolítás ctrl -, vagy ctrl görgővel), így a különböző részletek is jobban kivehetőek és a kijelölést is pontosabban tudod elvégezni.
- Munka lezárt rétegekkel. Amikor megnyitsz egy képet, automatikusan lezárt rétegként jelenik meg a Layers panelen, kvázi ez lesz a background (háttér) réteged. Első lépésként a lezártságot kell megszüntetni, kivenni a kis lakatot a réteg mellől (csak klikkelj rá). Azt tudom tanácsolni, hogy felszabadítás után (vagy helyett) készíts egy másolatot ebből a rétegből, és dolgozz azon. Az eredeti réteget pedig tedd láthatatlanná. Később bármikor készíthetsz új másolatot az eredetiből, ha esetleg valamiért szükséged lenne rá.
Ezek voltak tehát azok a kis általános bibik, amikre gyorsan lehet megoldást találni, ha tudja az ember mit keressen.
Tanulónk vagy, de ezek alapján mégsem találod a megfejtést, vagy valamiért nem megy az itt leírt módszer nálad? Kérdezd meg nyugodtan. Pont úgy ahogy eddig és ezután is, segítünk!