A múlt hét egyik nagy híre volt a tech-világban, hogy a Huawei megnyerte a Chanel ellene indított perét. A sztori persze márt csak azért is izgalmas, mert a divatcégek ritkán jelennek meg a tech-szféra hírei között, két ilyen óriás egymásnak feszülése pedig mindig érdekes az olvasóknak. Az ügy minket konkrétabban azért is érdekelhet, mert a vita a logók körül zajlott, ennek pedig egy, a Chanelhez hasonló luxusmárka esetében a fele sem tréfa: egy divatbrandben a logo maga a márka lelke, a branding és a megjelenés szerves, messziről felismerhető eleme. Érthető tehát, hogy az ilyen cégek ügyvédei árgus szemekkel figyelik a piacot, és igyekeznek minél hamarabb odacsapni, ha valami gyanús mozgolódást látnak.
A pert ennek a gyakorlatnak megfelelően a Chanel indította még 2017-ben, amikor a Huawei Technologies az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalánál egy új logót akart bejegyezteteni: egyszerű vonalrajz, mely egy körben két, függőlegesen egymásba csatlakozó fél láncszemből rajzolja ki a márkanév H-betűjét. A Chanel képviselői nagyon gyorsan megtámadták a designt, jelezve hogy az ő ízlésük szerint ez túlságosan közel van az ő logójuk külsejéhez, főleg, ha elfordítjuk 90 fokkal.
A keresetet most már másodszor lőtték le, első ízben 2019-ben a Szellemi Tulajdoni Hivatal dobta vissza a panaszt, ezután vitte a Chanel perre a kérdést, az Európai Unió Bírósága luxemburgban pedig most zárta le a vitát részéről azzal, hogy szerintük annyira nem hasonlít, pontosabban “a vizuális jellegzetességeik közötti különbség túlságosan jelentős”, rámutatva, hogy nem érvényes úgy összehasonlítani a két logót, hogy közben elforgatjuk valamelyiket. A Chanelnek még van lehetősége a fellebbezésre, meglátjuk, kíván-e élni vele.
A sztori örvén érdemes elgondolkodni azon, mire érdemes odafigyelni egy logó megtervezésekor, és hogy vajon mennyi esélye lehetett a Huawei designereinek, hogy előre lássák ezt a csapdát – akár nyertek, akár nem, negyedik éve húzódik a jogi hercehurca.
A másik kérdés, hogy vajon mennyire volt igaza a divatmárkának a támadásban. Az általános vélekedés, hogy talán sikerült kicsit túltolni a biciklit az ügyben, hiszen a két cég a Chanel fülhallgatóin kívül nagyjából sehol nem mozog hasonló területen. Arra nem sikerült fényt derítenem, pontosan mi a célja a Huaweinek a vitatott új logóval – egy nagyobb rebranding terv része lenne, vagy valami kisebb részleget szeretnének ezzel megkülönböztetni – de akármire is szánták a láncos logót, ha a Chanel nem viszi tovább az ügyet, végre belekezdhetnek.